קנייה חברתית היא דרך ה"בילוי עם חברים בקניון" של הדור הדיגיטלי בימינו, אלא שלא רק בני עשרה ובני נוער צעירים (גילאי 12-10) מנצלים את כל המאפיינים החברתיים המוצעים. לקוחות מכל הגילים חשופים למבחר גדול מאי פעם, כמו גם להזדמנויות רבות יותר להתחבר למותגים האהובים עליהם באמצעות תכני QR, סורקי ברקודים, אפליקציות עיצוב לבוש (outfit builder apps) וחיבור לסרטוני וידיאו בנקודות מכירה מקוונות. "קנייה חברתית" כשלעצמה היא מונח מקיף למדי שיכול להתייחס לכל דבר, החל משיתוף ברעיונות לתלבושת ב'פינטרסט' ועד לציוץ קישורים לקודים של קופונים. כשקניות באמצעות סמאטרפון ומסחר נייד (m-commerce) נמצאות במגמת עלייה (עד 69% ממשתמשי הסמארטפונים מדווחים כי הם מבצעים קניות במכשיר הנייד שלהם), הצורך ליצור קשר עם הקונים, מעבר לעיצוב אתר מגיב, רב מתמיד. אז כיצד יכולים קמעונאים מקוונים לנצל מגמה מתפתחת זו?

גישור על הפער בין שיווק מקוון ללא מקוון

על פי מחקר חדש שנערך בידי 'איקונסולטנסי' ((Econsultancy ו'י-ב-מ טיליף' (IBM TeaLeaf), חנויות קמעונאיות מפספסות את הרכבת בכל הנוגע לחיבור קונים מקוונים למידע לא מקוון. בעוד שמרבית החנויות מציגות את מיקום החנות ושעות הפעילות שלהם ברשת, רק 38% מהחנויות מספקות מידע לגבי מוצרים ושירותים קמעונאיים באמצעות הרשתות החברתיות. למרבה המזל, 72% מן הקמעונאים מתכננים להגדיל את ההשקעה שלהם באסטרטגיות ניידים. אלו הן חדשות טובות בהתחשב בכך שפחות משליש מן העסקים שנבחנו אמרו שהם מבצעים מיטוב תוכן עבור חיפוש מקומי ונייד, ו-18% בלבד מאפשרים ללקוחות לבצע הזמנה מקוונת ולאחר מכן לאסוף את המוצר בחנות. באותו מחקר צוין כי, גם כאשר נעשה שימוש בשיווק חוצה-ערוצים (כגון שימוש בקודי QR כחלק מקידום מקוון), התוצאות שהתקבלו בסופו של דבר היו לא יעילות, כיוון שהדפים שהועלו לצורך הקידום לא עברו מיטוב נכון עבור מכשירים או מסכים ניידים. הלקח שנלמד כאן: חפשו דרכים להבאת לקוחות מקוונים לחנות הלא-מקוונת על ידי יצירת דרכים נוחות למיזוג מדיה חברתית, קנייה מקוונת וקידום מכירות מקומי. לאחר מכן בחנו ערוצים אלו באותם מכשירים ניידים שבהם צפוי השימוש הרב ביותר. מספר דוגמאות שיעזרו לכם להתחיל:

התאמה אישית: פעולת איזון עדינה

מרבית הקונים יסכימו שקבלת מבצעים מותאמים אישית על המוצרים והשירותים שבהם הם מעוניינים היא דרך נהדרת ליצור נאמנות ולהגדיל מכירות. אך אותם לקוחות בדיוק גם אינם ששים למסור נתונים אישיים. 13% בלבד מן הלקוחות שהשתתפו בתסקיר מוכנים לשתף פרטים לגבי הרשת החברתית, אך 57% אמרו שיש סבירות גבוהה יותר שייקנו מקמעונאי שמעדכן אותם בהתמדה במבצעים ומכירות באמצעות המדיה החברתית. אז מה באמת קורה כאן? מרבית הלקוחות שהשתתפו בסקר (78%) אמרו שהם מוכנים למסור את כתובת הדוא"ל שלהם ו-64% מוכנים לשתף גם מיקוד. הדבר החשוב כאן הוא לעדכן את הלקוחות במה שהם באמת מקבלים בתמורה, ולוודא שהם מבינים כיצד הפרטיות שלהם מושפעת ואיזה שימוש נעשה במידע שהם מספקים. תחושת הביטחון של הלקוח יכולה להיות לעתים לא יציבה או הפכפכה. אך חברות היודעות כיצד לתקשר עם לקוחות ומחפשות דרכים להדגים ללקוחות את מחויבותן הן אלו שבסופו של דבר יזכו בחלק הארי של נתוני התנהגות הקנייה (shopping behaviour). הצעות: 1

ה"בטרייזר" של אמאזון הופך את המלצות המוצרים לאישיות יותר

עתיד הקניות החברתיות

אף על פי שתחום הקניות החברתיות עדיין בחיתוליו, עתידה של הזדמנות שיווק חדשה זו נראה מבטיח. לדוגמה, חברת הטכנולוגיה 'מיקרוס סיסטמס' (Micros Systems) הציגה לאחרונה פלטפורמה חדשה שנועדה לאפשר שיתוף מידע בין מערכות של נקודות-מכירה קמעונאיות, אתרי מסחר אלקטרוני ואפליקציות לניידים, על ידי שימוש בממשקי תכנות אפליקציות (APIs). דבר זה יאפשר למשווקים למנף מסעות שיווק על בסיס אופן ומיקום הקנייה של לקוחות.

2

מיקרוס מאפשרת לקמעונאים לראות את התמונה הגדולה של נותני לקוח על ידי שילוב מספר ערוצי מכירות

אפליקציה חדשה בשם 'סלייס' (Slyce), מתוצרת חברה קנדית מקבוצת 'ביזנס אינסטינקט' (Business Instincts Group), תבקש ממשתמשים לצלם פריט בעזרת הטלפון הנייד שלהם; לאחר מכן 'סלייס' תאתר אותו (או מוצר דומה) עבורם ותאפשר למשתמש לקנות אותו ישירות ברשת. קמעונאים יכולים להפיץ נתוני מוצר ישירות ל'סלייס', ו'סלייס', בתורה, תתחבר למערכת עיבוד ההזמנות של הקמעונאי לביצוע הרכישה. אך זה לא הכול. ברגע שרכישה הושלמה, המשתמש יכול לתייג תמונה של המוצר ולשתף אותה עם לקוחות 'סלייס' אחרים, כמו גם עם אתרי מדיה חברתית. המשתמשים אז יכולים לקבל עמלה קטנה עבור כל מכירה המבוצעת על ידי שימוש בתמונה המתוייגת, המסייעת בהנעת רכישות וביקורות נוספות.