מהם אתרי איקומרס?
אתרי אינטרנט מסוג איקומרס הם אתרי מסחר אלקטרוניים, כלומר – אתרים שהם חנות בה ניתן למכור ולקנות. אי = אלקטרוניק, קומרס = מסחר. ישנם שלושה סוגים עיקריים של אתרי מסחר אלקטרוני: אתרי B2C – Business to customer – אתרים קלאסיים של עסק המוכר ללקוחות קצה Business to Business – B2B שמשמעותו עסק שמוכר לעסק, ואתרי C2C – Customer to Customer אתרים שמהווים זירת מסחר בין משתמשים שהם לא בהכרח בעלי עסק. למשל, אתר eBay.
מה מייחד אתרי Ecommerce לעומת אתרי אינטרנט אחרים?
אתרי איקומרס הם אתרים יוצאי דופן, ונהוג להבדיל בינם לבין אתרי תדמית, למשל. אלה הם המאפיינים העיקריים בתהליך של בניית אתר מכירות:
- עמודי מוצרים – עמודי מוצרים הם הליבה של אתרי האיקומרס. בחנויות פיזיות, עמודי מוצרים הם מדפי המוצרים. ישנם אתרים המחלקים את עמודי המוצרים לפי קטגוריות, ובמקרה של אתרים נישתיים המוכרים סוג ספציפי מאוד של מוצרים או כמות קטנה של מוצרים – ניתן לרכז את המוצרים תחת קטגוריה אחת. את עמודי המוצרים אפשר לעצב בסגנונות שונים.
- עמוד הוספה לסל – עמוד הוספה לסל הוא העמוד אליו נגיע כשנלחץ על המוצר שמופיע באחד מעמודי המוצרים. שם נוכל לקרוא עליו פרטים, ובמידה שנרצה אותו – ללחוץ על "הוספה לסל" ולהגיע למוצרים שנמצאים בסל הקניות שלו, רגע לפני ההגעה לקופה.
- עמוד תשלום מאובטח – עמוד תשלום מאובטח הוא עמוד הרכישה בו הלקוחות באתר משלמים על הפריטים שרכשו. שם הם גם מזינים את פרטי המשלוח וסוג המשלוח. עמודי תשלום נדרשים להיות מאובטחים כדי למנוע מקרים של דליפת מידע.
- סליקה אינטרנטית – סליקה אינטרנטית היא אולי המאפיין המהותי ביותר בין אתרי איקומרס לאתרים מסוגים אחרים, כיוון שהיא זו שהופכת אותו לאתר מכירות של ממש, בו ניתן להזין כרטיס אשראי. מיותר לציין שהבחירה בחברת סליקה כדאי שתיעשה לאחר שבחנתם ברצינות היבטים כמו מהימנות החברה, מגוון פתרונות הסליקה שהיא מציעה לעסק שלכם ועוד.
מהם סוגי המוצרים והשירותים הנמכרים בהם?
באתרי איקומרס נמכרים מוצרים מסוגים שונים: מתכשיטים ובגדים, דרך מוצרים לבעלי חיים וגם מוצרי מכולת שכולנו מכירים ברשתות הגדולות שעושות משלוחים. עם זאת, גם שירותים נמכרים באתרי איקומרס וגם מוצרים דיגיטליים. למשל: שעת ייעוץ עסקי, קורס דיגיטלי של נגינה על גיטרה, סדנת בישול ועוד. כשמדובר בדיגיטל, יש מקום להכול והכל מתפתח בקצב מהיר.
מדוע כדאי לבעלי עסקים לבנות או להחזיק אתרי Ecommerce?
- הרחבת מעגל הלקוחות – היתרון הגדול ביותר של אתר איקומרס הוא הגדלת מעגל הלקוחות. בניית אתר מכירות יכול להיות שווה לכם אפילו יותר מחנות בקניון הכי מפורסם בעיר, ואם אתם נעזרים במערך משלוחים רחב – תוכלו לשלוח לאזורים רבים בארץ ולהגיע לתפוצה של מיליונים.
- זמינות מרבית ללקוחות – כשמדובר באתר מכירות, קצב המכירות לא תלוי בזמינות שלכם ואין חשש מהפסדים. הזמנה יכולה להיכנס בכל שעה ביממה, גם בזמן שאתם ישנים.
- הגדלת ההכנסה – כפועל יוצא מהרחבת מעגל הלקוחות ומזמינות מירבית, ההכנסה שלכם תגדל. זה מוכח – חנות מכירות באינטרנט מגדילה הכנסות.
- חיסכון בהוצאות תפעול של עסק פיזי – לא מעט עסקים החליטו לעבור לעסק דיגיטלי בלבד ולסגור את העסק הפיזי שלהם, או להפוך את העסק הפיזי למעין מחסן ממנו יוצאות השליחויות, מבלי לקבל שם לקוחות. התוצאה היא חיסכון משמעותי מאוד במספר העובדים, ואם אין צורך במקום גדול – ניתן אף לשלם פחות שכירות וארנונה.
- אתר איקומרס מאפשר לכם לפרסם אונליין – כאשר אתם מפרסמים מוצרים אונליין בגוגל או בפייסבוק יש לכם יכולת לדעת אילו לקוחות הגיעו לאתר באמצעות הקלקה על מודעה או מוצר מסוימים. יתרה מכך, יש לכם יכולת לפרסם לקהלים מאוד ממוקדים בעלויות יחסית נמוכות וזאת בניגוד לכלי תקשורת מסורתיים – ששם אין לכם יכולת לדעת למי נחשפה המודעה ומי ראה אותה.
- אתר איקומרס מאפשר לכם למדוד את תנועת הגולשים באתר בעזרת כלי ניתוח כדוגמת: גוגל אנליטקס ולהסיק תובנות – מדידת תנועת הגולשים באתר יכולה להצביע על דפי מוצר פופולריים, קטגוריות, ביטויים מחופשים וכן הלאה. כל אלו יעזרו לכם לייעל ולהגדיל את המכירות – וזאת בניגוד לחנות מסורתית בה אין לכם כלי מדידה של ממש.
הקמתם אתר איקומרס – מה הלאה?
הקמתם אתר מכירות באינטרנט, הוספתם את כל הפונקציות העדכניות שיגרמו לו לבלוט בהשוואה לחנויות אחרות. רמת האבטחה שאתם מספקים היא מהגבוהות ביותר, ושירות הלקוחות שלכם מלוטש להפליא. העבודה הקשה כבר מאחוריכם, נכון? טעות.
מרבית התוכנות לבניית אתרים לעסקים קטנים מציעות ליצור אתר בשילוב של תוכנות ושירותים אנליטיים שנועדו לסייע לכם לעקוב אחר תנועת הגולשים באתר. הללו יאמרו לכם כמה מבקרים היו באתר במשך פרק זמן מסוים, מה מספר הקליקים שהוקשו בעמוד שלכם, כמה מהביקורים האלה תורגמו להזמנות ועוד. אנשים רבים מוצאים כי שימוש בנתוני לקוח חשובים אלו לתועלתם עלול לבלבל. אחרי הכול, מה עוד נותר להם לעשות לאחר שהם כבר מצליחים להביא אנשים לחנותם אם אותם אנשים אינם קונים דבר? לבטח דבר זה אינו בשליטתו של בעל החנות האינטרנטית. ואולי כן?
בדיקות A/B – לעידוד המרת ביקורים לקניות בפועל
בדיקות A/B הפכו למגמה האחרונה במעקב אחר האופן שבו שינויים יכולים להשפיע על מכירות באתרי מסחר אלקטרוני. במילים פשוטות, תנועת הגולשים באתר מחולקת לשתי קבוצות, קבוצת הבקרה וקבוצת הבדיקה. הקבוצות מקבלות שני משתנים שונים, והתוצאות המושגות לאורך פרק זמן מסוים נבדקות במטרה לראות אם המשתנה השונה של קבוצת הבדיקה השפיע על המכירות וכיצד, בהשוואה לקבוצת הבקרה.
- שינויים פשוטים כגון הוספת המילה "חינם!" לצד כפתור ההצטרפות לאתר עשויה לגרום לגידול בסבירות שמבקרים יקליקו על הכפתור.
- שינוי צבע כפתור מירוק לאדום יגדיל את יחס ההמרה. שינויים מסוג זה אינם ניתנים לחיזוי ללא שימוש בפלטפורמת בדיקות A/B כגון 'אופטימייזלי' (Optimizely), או פלטפורמת מחקר התוכן החינמית של 'גוגל אנליטיקס'. ניצול יתרונות מחקר מסוג זה יכול להיות הגורם המבדיל בין אתרי מסחר אלקטרוני מצליחים לבין אתרים אחרים הפועלים ברשת.
השפעת לגיטימיות האתר על המרת ביקורים לקניה בפועל
עם זאת, גם ללא ביצוע הבדיקה ניתן למטב את האתר לסבירות הטובה ביותר להצלחה.
המוניטין המקוון שלכם חשוב ביותר מבחינה זו. לקוחות פוטנציאליים יכולים להיות חשדניים ולחפש בתשומת לב אחר סימנים לכל דבר חשוד, בייחוד כאשר הם מבצעים עסקות פיננסיות מקוונות. יש מספר דרכים שבהן תוכלו להעניק ללקוחותיכם תחושת ביטחון.
- דרך אחת היא נוכחות מקוונת. למרבית החברות בימינו יש דף פייסבוק או חשבון טוויטר, בלוג או נוכחות אחרת במדיה חברתית שבאמצעותם הם מציגות את הפנים הידידותיים שמאחורי המותג. דבר זה עוזר למבקרים באתר לראות שמדובר בחברה אמתית ולא בגוף שמנסה להונות אותם. מחקר של SitePoint מאשר כי "ב- 69% מהמקרים יש סבירות גבוהה יותר שצרכנים יקנו מעסק קטן כאשר הוא מופיע ברשת חברתית". לפיכך גורם זה חשוב לניהול מוניטין.
- דרך אחרת להעניק ללקוחותיכם תחושת ביטחון היא על ידי ביצוע תהליך בדיקה פשוט. לדברי מומחה תהליכי SEO, אולקסי סינלניצ'נקו (Oleksiy Synelnychenko), "נוכחות לא-רציפה של המותג שלכם לאורך תהליך הבדיקה עלולה לפגוע בסיכויי ההמרה של אתרכם". כאשר לקוחות מקליקים על כפתור הבדיקה, הם אינם רוצים שהמיתוג של האתר ישתנה, כי זה נראה חשוד.
- עוד דרכים לעידוד לקוחות להשלים את ההזמנה שלהם יכולות להיות מובנות בחבילת בניית האתר. האם האתר שלכם מאפשר למבקרים לחזור לעגלת הקניות שנטשו בביקור מאוחר יותר בחנות המקוונת שלכם? האם ניתן להשתמש בנתוני הלקוחות לשליחת דוא"ל או מסרון במועד מאוחר יותר בניסיון לשכנע אותם לחזור לאתר? אולי תוכלו אף להציע תמריצים כגון שוברים או קופונים שאותם יוכלו לנצל לרכישת משהו מרשימת המוצרים שבהם הם מעוניינים או פריטים שבהם עיינו בעבר. בחנו את הפונקציות שאותן מציעים לכם הספקים, ובדקו בתשומת לב ובאופן סדיר את הנתונים האנליטיים שלכם על מנת להבטיח שאתם מפיקים את המרב מכל מבקר שמגיע אל סף דלתכם הווירטואלית.